DBU Børneklub
DBU´S BØRNESYN - Fokuspunkter
Prioritering af Børnefodbold i Ishøj IF
I Ishøj IF prioriterer vi børnefodbolden både økonomisk og organisatorisk. Børnefodbolden er en central del af vores værdier og strategi, og vi har implementeret klare strukturer og processer for at sikre, at den får den opmærksomhed og prioritet, den fortjener. Dette er drøftet og vedtaget på et bestyrelsesmøde.
- Organisatorisk Forankring
Børnefodbolden er forankret i bestyrelsen, hvilket sikrer, at den prioriteres helhjertet. Vores Børne- og Ungdomsformand arbejder tæt sammen med børnetrænerne for at sikre, at alle aktiviteter er koordineret, og at børnefodboldens behov bliver hørt. Ansvarsområderne er tydeligt fordelt for at sikre et effektivt og målrettet arbejde.
- Økonomisk Prioritering
Vi anerkender, at økonomisk støtte er afgørende for at kunne tilbyde en kvalitetsoplevelse for vores unge spillere. Ishøj IF prioriterer børnefodbolden økonomisk ved at allokere ressourcer i
overensstemmelse med medlemsandelen. Dette inkluderer investeringer i træneruddannelser og tilknytning af kvalificerede børneudviklingstrænere. Desuden sikrer vi, at vores budgetter afspejler de indsatser, vi ønsker at gøre for børnefodbolden, så der ikke er begrænsninger for at forbedre kvaliteten og oplevelsen for vores unge spillere.
- Konklusion
Ishøj IF er dedikeret til at skabe et stærkt og bæredygtigt miljø for børnefodbold. Vi vil arbejde på at sikre, at alle børn i Ishøj har mulighed for at udvikle sig sportsligt og socialt i et trygt og støttende miljø, samtidig med at vi stræber efter at blive en DBU Børneklub.
Børneudviklingstræner
Baggrund: I Ishøj IF er vi glade for at kunne meddele, at vi allerede har opfyldt kravet om tilknytning af en børneudviklingstræner som en del af vores engagement i at blive en DBU Børneklub. Vores børne- og ungdomsformand, Mustafa Baskaya, fungerer som klubbens børneudviklingstræner.
Formål: Målet med at have en børneudviklingstræner er at sikre, at vores børnetrænere er både fodboldfagligt og pædagogisk klædt på til at håndtere den daglige træning. Dette bidrager til at skabe et positivt og støttende træningsmiljø for vores unge spillere.
Opgaver og Ansvarsområder:
- Trænerstøtte:
Børneudviklingstræneren skal støtte vores børnetrænere direkte på banen ved at give vejledning i træningsmetoder og pædagogiske tilgange.
Tilbyde feedback og rådgivning efter træningssessioner for at sikre løbende udvikling af trænerne.
- Udvikling af Trænere:
Planlægge og gennemføre træneruddannelser og workshops, der fokuserer på både fodboldtekniske færdigheder og pædagogisk træning.
Vurdere trænere og give dem de nødvendige værktøjer til at forbedre deres træningsmetoder.
- Forældrekultur:
Fremme en forældrekultur, hvor forældre føler sig informerede og positivt mødt. Dette kan inkludere afholdelse af informationsmøder og workshops for forældre.
Sørge for, at forældre involveres i klubbens aktiviteter og bliver en del af det sociale fællesskab.
- Rekruttering og Fastholdelse af Trænere:
Arbejde aktivt på at rekruttere nye trænere ved at fremhæve fordelene ved at være en del af Ishøj IF og tilbyde støtte og udviklingsmuligheder.
Skabe et stærkt klubfællesskab, hvor trænere føler sig værdsatte og motiverede til at blive i klubben.
- Konklusion:
Ved at have en dedikeret ressource person som Børneudviklingstræner, gør vi det lettere at rekruttere og fastholde trænere. Dette styrker vores samlede indsats for børnefodbolden i Ishøj IF og sikrer, at alle børn får en kvalitetsoplevelse, der fremmer deres sportslige og sociale udvikling.
Efterlevelse af DBU's Børnesyn i Ishøj IF
I Ishøj IF tilslutter vi os helhjertet DBU’s Børnesyn og gør det til en integreret del af vores værdigrundlag for børnefodbold.
Vi anerkender, at fundamentet for en god børnefodboldklub bygger på klare værdier, som alle medlemmer, trænere og forældre skal være bekendt med og aktivt efterleve.
- Værdigrundlag og Adfærd
Vores værdigrundlag fokuserer på at sætte barnets tarv i centrum. Dette betyder, at vi altid stræber efter at skabe et trygt og støttende miljø, hvor børnene kan udvikle sig både sportsligt og socialt. Vi understøtter dette ved at sikre, at alle trænere er informeret om vores værdier og trænes i at implementere dem i deres daglige arbejde med børnene.
- Styrkelse af Trænere og Bestyrelse
Vi sikrer, at vores trænere har den nødvendige støtte fra bestyrelsen, så de kan stå stærkt over for udfordringer. Bestyrelsen arbejder aktivt for at forankre DBU's Børnesyn i vores beslutningsprocesser og sørger for, at alle beslutninger tages med børnenes bedste i fokus. Vi har etableret en åben kommunikation mellem trænere, bestyrelse, og forældre for at sikre en fælles forståelse af vores værdier.
- Oplysning til Børn og Forældre
Vi anerkender vigtigheden af at informere både børn og deres forældre om, hvad de kan forvente fra klubben. Gennem regelmæssige møder, nyhedsbreve og information på vores hjemmeside gør vi det klart, hvilke rettigheder og muligheder børnene har. Vi stræber efter at skabe en kultur, hvor børnene føler sig set og hørt, og hvor de ved, at deres trivsel er vores højeste prioritet.
- Afbalancering af Rettigheder
Vi forstår, at det kan være en udfordring at balancere forskellige børns rettigheder, men vi er forpligtet til at arbejde hen imod en løsning, hvor alle børn føler sig inkluderet og respekteret. Vores centrale princip er, at det aldrig må være barnets ansvar, at deres rettigheder indfries. Vi arbejder på at sikre, at alle medlemmer har en klar forståelse af dette og at alle beslutninger tages med det formål at sikre børnenes trivsel.
- Konklusion
I Ishøj IF er vi dedikerede til at skabe et bæredygtigt og positivt miljø for børnefodbold, hvor barnets tarv altid er i centrum. Gennem vores tilslutning til DBU's Børnesyn forpligter vi os til at være ansvarlige og engagerede voksne, der altid stræber efter det bedste for alle børn i klubben.
Børnepolitik for Ishøj IF
- Introduktion
I Ishøj IF prioriterer vi børns trivsel, sikkerhed og udvikling. Vores børnepolitik er udarbejdet for at skabe et trygt og positivt miljø, hvor børn kan dyrke fodbold og udvikle sig både sportsligt og socialt. Vi stræber efter at leve op til DBU's Børnesyn og sikre, at alle børn bliver mødt med respekt og engagement.
- Formål
Formålet med denne børnepolitik er at:
Skabe et sikkert og inkluderende miljø for alle børn.
Sikre, at alle trænere og ledere er bevidste om deres ansvar.
Definere klare retningslinjer for interaktion mellem børn, voksne og forældre.
- Værdigrundlag
Vi tilslutter os DBU's Børnesyn, som bygger på FN’s Børnekonvention og iCoachKids’ forskningsbaserede "the pledge". Vi forpligter os til at sætte barnets tarv i centrum i alle beslutninger.
- Organisatorisk forankring
Børnefodboldens aktiviteter er forankret i klubbens bestyrelse. Vores Børne- og Ungdomsformand har det overordnede ansvar for børnefodboldens trivsel og udvikling.
Der vil være løbende dialog mellem trænerne og bestyrelsen for at sikre, at børnenes behov bliver imødekommet.
- Trænere og ledere
Alle trænere skal have indhentet en børneattest. Trænerne skal deltage i relevante kurser og uddannelser for at sikre faglig og pædagogisk udvikling.
Trænerne skal skabe en positiv og støttende atmosfære uden skældud og negative kommentarer.
- Omklædningsrum
Voksne må ikke være alene med børn i omklædningsrum. Mobiltelefoner må ikke anvendes i omklædningsrum for at beskytte børns privatliv.
Alle børn skal have mulighed for at omklædes i et trygt miljø.
- Sociale medier
Kommunikation mellem trænere og spillere skal ske gennem klubbens officielle kanaler. Der skal opretholdes en god tone på sociale medier, og alle indlæg skal være respektfulde. Forældre opfordres til at undgå direkte kontakt til trænere via sociale medier.
- Mobning og mistrivsel
Mobning vil ikke blive tolereret. Der er en klar procedure for at rapportere og håndtere mobning, som er implementeret i klubben. Trænere skal være opmærksomme på tegn på mistrivsel og handle proaktivt for at hjælpe. Hvis mobning involverer en voksen eller træner, skal der være klare retningslinjer for, hvor de berørte kan henvende sig. Børn og forældre kan kontakte Børne- og Ungdomsformanden samt klubbens Formand. De udpegede kontaktpersoner er tilgængelige for at lytte til bekymringer og tage handling i overensstemmelse med klubbens retningslinjer.
- Seksuelle krænkelser
Vi har klare retningslinjer for acceptable grænser for fysisk kontakt og interaktion med børn. Der indhentes lovpligtige børneattester for alle trænere og ledere.
Procedurer for rapportering af mistanker om seksuelle krænkelser skal være let tilgængelige. Børn og forældre kan henvende sig til Børne- og Ungdomsformanden samt klubbens Formand, som vil sikre, at bekymringer bliver taget alvorligt og håndteret korrekt.
- Involvering af forældre
Forældre er vigtige samarbejdspartnere, og der skal være klare kommunikationskanaler mellem klubben og forældrene. Forældre opfordres til at deltage aktivt i klubbens aktiviteter og beslutninger.
- Opfølgning og evaluering
Denne børnepolitik vil blive evalueret årligt for at sikre, at den er relevant og effektiv. Feedback fra trænere, forældre og børn vil blive inddraget i denne proces.
- Udrulning af Børnepolitikken
For at sikre en effektiv udrulning af Børnepolitikken i klubben vil vi implementere følgende tiltag:
Informationsmøder:
Afholde møder for trænere, ledere og forældre for at præsentere politikken og dens indhold samt hvordan den vil blive anvendt i praksis.
Uddannelse: Gennemføre workshops og træningssessioner for trænere, så de får en dybere forståelse af politikken og deres rolle i at implementere den.
Materialer: Udarbejde og distribuere skriftligt materiale, der opsummerer nøglepunkter fra Børnepolitikken, som kan deles med alle medlemmer af klubben.
Feedback: Etablere kanaler for feedback fra trænere, spillere og forældre, så vi kan justere og forbedre politikken over tid.
Evaluering: Regelmæssigt evaluere, hvordan politikken fungerer i praksis, og sikre, at den forbliver relevant og effektiv i forhold til klubbens værdier og mål.
- Afslutning
I Ishøj IF er vi dedikerede til at skabe et miljø, hvor børn kan føle sig trygge, glade og udvikle sig til dygtige fodboldspillere.
Vi forpligter os til at efterleve denne politik og sikre, at alle børn får en positiv oplevelse i klubben.
DBU´S KLARE ANBEFALINGER – Fokuspunkter
Børnefodboldansvarlig i Ishøj IF
I Ishøj IF anerkender vi vigtigheden af at have en børnefodboldansvarlig i bestyrelsen for at sikre en effektiv ledelse og forankring af børnefodbolden. Vi er derfor glade for at kunne meddele, at vores Børne- og Ungdomsformand, Mustafa Baskaya, vil påtage sig rollen som børnefodboldansvarlig.
Ansvarsområder Den børnefodboldansvarlige vil have det overordnede ansvar for børnefodboldens udvikling og kvalitet i klubben. Dette inkluderer:
- At sikre, at klubbens værdier og mål for børnefodbolden kommunikeres klart til alle involverede parter, herunder spillere, trænere, forældre og eksterne samarbejdspartnere som skoler og kommuner.
- At koordinere arbejdet mellem børneudviklingstræneren og trænerne for at sikre, at de arbejdsopgaver, der er nødvendige for at udvikle et positivt børnefodboldmiljø, bliver udført.
- At være kontaktperson for DBU Børneklubrådgiveren og sikre, at klubbens aktiviteter og initiativer er i overensstemmelse med DBU’s Børnesyn.
Klare Retningslinjer
Bestyrelsen vil sætte en tydelig retning for børnefodbolden, som vil blive kommunikeret ud til alle relevante interessenter. Dette vil sikre, at alle parter er informeret om klubbens vision og mål for børnefodbold, hvilket vil fremme samarbejde og forståelse.
Opfølgning og Evaluering
Vi vil regelmæssigt evaluere børnefodboldens aktiviteter og resultater for at sikre, at vi lever op til vores ambitioner og standarder. Feedback fra spillere, forældre og trænere vil være en vigtig del af denne proces.
Fremadskuende Initiativer
For at styrke vores børnefodboldmiljø vil vi fokusere på at rekruttere og støtte trænere, så de føler sig trygge og kompetente i deres rolle. Dette vil skabe et positivt miljø, hvor både børn og voksne kan udvikle sig.
Ved at have en dedikeret børnefodboldansvarlig sikrer vi, at Ishøj IF forbliver en klub, hvor børns trivsel og udvikling er i fokus. Vi ser frem til at arbejde sammen for at skabe de bedst mulige rammer for vores unge fodboldspillere.
Uddannede Trænere i Ishøj IF
I Ishøj IF er vi stolte af at kunne oplyse, at alle vores børne- og ungdomstrænere er minimum uddannet C1 træner. Vi forstår vigtigheden af at have kompetente trænere, der kan skabe gode læringsmiljøer for vores unge spillere.
- Trænerens Rolle: Vi anerkender, at træneren er nøglen til at udvikle et sundt og positivt børnefodboldmiljø. Derfor har vi sikret, at der er mindst én uddannet C1 træner tilknyttet hver træningsgruppe. Dette sikrer, at vores trænere har de nødvendige fodboldfaglige og pædagogiske kompetencer til at støtte spillernes udvikling.
- Uddannelsesfokus C1-trænerkurset er det første trin i UEFA-godkendte træneruddannelse, og det giver vores trænere de redskaber, de har brug for, til at guide spillerne i at løse spillet på egen hånd. Ved at deltage i dette kursus opnår trænerne en dybere forståelse af aldersrelateret træning samt børns mentale og fysiske udvikling.
- Samarbejde og Fællesskab
Vi opfordrer også vores trænere til at tage uddannelser sammen for at styrke fællesskabet og den faglige sparring i dagligdagen. Dette bidrager til et stærkere trænerfællesskab og forbedrer kvaliteten af træningen for vores børn.
I Ishøj IF er vi dedikeret til at skabe de bedste betingelser for vores unge fodboldspillere gennem kompetente og engagerede trænere. Vi ser frem til at fortsætte med at udvikle vores trænere og dermed forbedre oplevelsen for alle involverede.
Trænerforhold i Ishøj IF
I Ishøj IF prioriterer vi fodboldglæde og spillerudvikling, og vi anerkender, at træneren er nøglen til at opnå dette. Derfor har vi en fast politik om at have mindst én træner pr. otte spillere i alle træningsgrupper.
- Nærvær og Individuel Opmærksomhed
Dette forhold sikrer, at hvert barn bliver set og hørt, hvilket er essentielt for deres udvikling og trivsel. Nærværet mellem træner og spiller skaber et trygt miljø, hvor børnene kan udvikle sig både fodboldmæssigt og socialt. - Mulighed for Gruppering
Med tilstrækkeligt antal trænere kan vi dele børnene op i mindre grupper, hvilket giver trænerne mulighed for at yde en mere individuel støtte til hver spiller. Dette forbedrer træningens kvalitet og sikrer, at alle spillere får den nødvendige opmærksomhed. - Rekruttering af Trænere
For at opretholde dette trænerforhold har vi en systematisk plan for rekruttering af trænere. Vi arbejder aktivt på at engagere forældre, der ønsker at være med til at støtte deres børns fodboldudvikling, og vi afholder forventningsafstemninger på forældremøder for at sikre, at alle er informeret om, hvad det indebærer at være træner. - Involvering af Ung trænere
Vi ser også værdien i at inddrage unge trænere, der kan fungere som rollemodeller for de yngre spillere. Dette bidrager til at opbygge en stærk og bæredygtig trænerstab i fremtiden.
I Ishøj IF er vi dedikeret til at skabe de bedst mulige betingelser for vores unge fodboldspillere gennem tilstrækkeligt antal kvalificerede trænere. Vi vil fortsætte med at arbejde på at sikre, at hver træningsgruppe har den nødvendige støtte for at fremme både fodboldglæde og udvikling.
Systematisk Rekrutteringsplan for Trænere og Ledere i Ishøj IF
I Ishøj IF er vi dedikerede til at sikre en stabil og kompetent trænerstab for alle vores træningsgrupper. Her er vores systematiske rekrutteringsplan:
- Målrettet Rekruttering:
Rolle og Aldersgruppe: Vi identificerer specifikt, hvilken aldersgruppe og rolle der skal rekrutteres til, fx U6, U8 osv. - Rekrutteringskilder:
Forældre: Opfordre forældre til at deltage som trænere, og give dem mulighed for at bidrage til deres børns fodboldmiljø.
Ungdomsspillere: Engagere ældre ungdomsspillere til at træne yngre årgange. - Ansættelsesprocessen:
Forventningsafstemning: Præsentation af klubbens værdier og DBU’s Børnesyn ved introduktionsmøder.
Snuseperiode: Nye trænere får mulighed for at deltage i træninger som observatører, før de forpligter sig. - Løn og Incitamenter:
Trænere får ikke løn i kroner og øre, men modtager en tøjpakke og adgang til trænerkurser for at gøre rollen attraktiv. Dette understøtter deres udvikling og engagement i klubben. - Mentorordning:
Børneudviklingstræner: Den nyansatte træner får tildelt en mentor (børneudviklingstræneren), som tilbyder supervision og feedback i opstartsperioden. - Opstart af Nye Årgange:
Opstartstræning: Arrangere opstartstræninger, hvor børneudviklingstræneren leder de første fire sessioner.
Forældremøde: Efter de indledende træninger inviteres forældre til et møde, hvor vi rekrutterer et trænerteam for den nye årgang. - Løbende Support:
Supervision og Sparring: Børneudviklingstræneren tilbyder løbende sparring og supervision til nye trænere, så de ikke står alene.
Ved at følge denne rekrutteringsplan sikrer vi, at Ishøj IF har de nødvendige trænere til at understøtte vores unge spillere og skabe et positivt og udviklende fodboldmiljø.
Træningsgrupper
Ishøj IF anerkender vigtigheden af at organisere vores træningsgrupper effektivt for at sikre en struktureret og kvalitetsorienteret træning for vores børn. I henhold til DBU´s anbefalinger har vi arbejdet på at definere og implementere de nødvendige roller og kompetencer i vores børnefodboldafdeling.
Organisering af træningsgrupper:
- Cheftræner:
Vi har tilknyttet en cheftræner til hver træningsgruppe. Denne person har ansvaret for den faglige udvikling, niveaudeling og for at skabe et positivt fodboldmiljø. Vores cheftrænere har som minimum gennemført C1-trænerkurset, hvilket sikrer et solidt fundament for vores træning. - Børnetrænere:
I hver træningsgruppe bestræber vi os på at have en børnetræner pr. otte spillere. Børnetrænerne består af engagerede forældre og unge trænere, der arbejder under vejledning af cheftrænerne og Børneudviklingstræneren. Vi prioriterer at uddanne disse trænere løbende, så de er rustet til at håndtere den specifikke målgruppe. - Øvrige roller:
Vi har også etableret roller som sociale ansvarlige og holdledere. De sociale ansvarlige arbejder aktivt på at organisere sociale arrangementer for at styrke fællesskabet i grupperne. Holdlederne hjælper med de praktiske opgaver, såsom kørsel og udstyrshåndtering. Vi ser det som vigtigt at have flere voksne omkring børnefodbolden for at støtte både spillere og trænere.
Handlingsplan:
Vi har lavet en oversigt over de nuværende roller i vores børnefodboldafdeling, som inkluderer:
- Børneudviklingstræner
- Cheftrænere
- Børnetrænere
- Holdledere
- Sociale ansvarlige
Vi har rene årgange fra U6 til U21, mens U4-U5 træner fast sammen på tværs af køn. I tilfælde af, at der er roller, som ikke er opfyldt på alle årgange, har vi lagt en plan for at rekruttere og tilknytte de nødvendige personer til disse roller. Dette vil sikre, at vi kan bevare kontinuiteten og kvaliteten i træningen, selv når frivillige trænere måtte skifte.
Vi ser frem til at bidrage til udviklingen af børnefodbold i Ishøj og sikre, at vores børn får den bedst mulige oplevelse.
Videreuddannelse
Ishøj IF forstår vigtigheden af at investere i uddannelse og efteruddannelse af vores trænere for at højne kvaliteten i træningsmiljøet og sikre, at vores børn modtager kvalificerede træningstilbud.
Vi har forpligtet os til at give alle trænere mulighed for at deltage i relevante kurser, herunder C1, C2, C3 og anden relevant uddannelse, samt at afholde trænermøder hver tredje måned.
Uddannelse er ikke blot en formalitet; det er en essentiel del af vores strategi for at skabe et motiverende og kompetent trænerteam. Vi anerkender, at det ikke er nok blot at tilbyde trænerne at tage på uddannelse. Det er afgørende at skabe motivation for at dygtiggøre sig, og dette kan vores børneudviklingstræner bidrage til ved at coache og træne børnetrænerne i deres daglige arbejde. Trænermøder fungerer også som en platform for at styrke trænernes faglighed og læring.
Sådan arbejder vi:
- Planlægning af faste aktiviteter for trænerne:
Vi har etableret en fast struktur for trænermøder hver tredje måned og planlægger aktiviteter, der fremmer samarbejde og læring blandt trænerne. - Løbende information om træneruddannelse:
Børneudviklingstræneren motiverer løbende og informerer om, hvornår C1- og C2-kurser afholdes, så nye trænere har mulighed for at planlægge deres uddannelse. - Motivation gennem børneudviklingstræneren:
Vores børneudviklingstræner spiller en aktiv rolle i at inspirere og motivere trænerne til at deltage i videreuddannelse. - Samarbejde med omkringliggende klubber:
Vi samarbejder med Brøndby MasterClass for at samle deltagerantal, hvis vi ikke har tilstrækkeligt antal kursister til et klubkursus. - Forventningsafstemning med nye trænere:
Nye trænere indkaldes til et forventningsafstemningsmøde, hvor klubbens værdier, børnepolitik, arbejdsopgaver og forventninger om deltagelse i trænermøder præsenteres.
Her informerer vi også om uddannelsesmuligheder og deltagelse i DBU’s UEFA-godkendte træneruddannelser.
Ved at implementere disse tiltag er vi overbeviste om, at vi kan skabe et stærkere trænerteam og dermed et bedre træningsmiljø for vores børn.
Kampe
I Ishøj IF prioriterer vi at sikre, at alle børn får mulighed for at spille kampe eller deltage i stævner to til fire gange om måneden. For at opnå dette har vi i dag en struktur, der gør det muligt at planlægge sæsonen, så der på hver årgang er tilmeldt et passende antal hold. Dette sikrer, at alle børn, der ønsker det, kan deltage i kampe.
Sådan arbejder vi i dag for at imødekomme denne anbefaling:
- Oversigt over spillere:
Vi har løbende overblik over antallet af spillere på hver årgang, hvilket gør os i stand til at tilmelde det rette antal hold til turneringen. - Tilmelding af hold:
Vi tilmelder et passende antal hold baseret på spillernes tilgængelighed. - Forældrekommunikation:
Vi informerer forældrene i god tid om holdtilmeldingerne og understreger, at det er en forpligtelse, når et hold er tilmeldt. Dette sikrer, at vi har de nødvendige ressourcer til at kunne tilbyde kampe til alle børn. - Udforskning af kamptilbud:
Vores trænere og forældre tjekker aktivt lokalunionens hjemmeside for at få information om flere kamptilbud. Udover de traditionelle 3-mands, 5-mands og 8-mands-turneringer arrangerer vi også træningskampe, både internt i klubben og mod andre klubber. - Alternative kampformer:
Vi tænker kreativt og overvejer alternative kampformer, såsom mini-turneringer eller interne konkurrencer, for at sikre, at alle børn får spilletid og mulighed for at udvikle deres færdigheder.
Gennem disse tiltag er vi i stand til at skabe et inkluderende og stimulerende miljø, hvor alle børn har mulighed for at deltage i kampe og stævner. Dette fremmer ikke blot deres fodboldfærdigheder, men styrker også deres sociale bånd og engagement i klubben.
Spilletid
I Ishøj IF prioriterer vi princippet om Lige Meget Spilletid, hvilket betyder, at alle børn har ret til at spille lige meget i alle kampe. Dette princip er blevet implementeret for at understrege, at børnefodbold handler om udvikling og glæde ved spillet, og at ingen børn skal sidde ufrivilligt på bænken.
Hvordan vi arbejder med dette princip:
- Løbende dialog med Børneudviklingstræneren:
Vores Børneudviklingstræner deltager aktivt i teammøderne med trænerne, hvor Lige Meget Spilletid er et fast punkt på dagsordenen. Dette sikrer, at trænerne forstår og forpligter sig til at implementere princippet i deres kampe. - Opbakning til trænere:
Klubben giver trænere den nødvendige opbakning til at sikre, at alle spillere får lige meget spilletid, uanset kampens udvikling eller stilling. Det er vigtigt, at trænerne er opmærksomme på at fordele spilleminutterne bredt, uanset spillernes fodboldmæssige niveau. - Sund fornuft i spillet:
Princippet om Lige Meget Spilletid skal ikke forstås som en stopursøvelse. Trænernes sunde fornuft og kendskab til hver spiller er afgørende, og der kan være faktorer, som kan påvirke spilletiden, såsom skader eller individuelle hensyn til spilleren. - Fleksibilitet i kampene:
Vi anerkender, at børn har forskellig interesse for fodbold, og at ikke alle nødvendigvis ønsker at spille lige mange kampe. Vores mål er at tilbyde alle børn muligheden for at spille og lade dem vælge, hvor mange kampe de vil deltage i. - Fokus på udvikling:
Vi understreger, at ingen børn skal stå på sidelinjen, fordi voksne har for meget fokus på at vinde.
Princippet om Lige Meget Spilletid er en rettesnor, der hjælper trænere med at prioritere børnenes udvikling frem for jagten på resultater.
Ved at implementere disse tiltag skaber vi et positivt og inkluderende miljø, hvor alle børn får mulighed for at udvikle deres færdigheder og glæde sig over spillet.
Lige Meget Spilletid er en vigtig del af vores filosofi, og vi er dedikerede til at sikre, at det efterleves i Ishøj IF.
Forældremøder
I Ishøj IF ser vi forældre som en uvurderlig ressource, der kan støtte børnenes fodboldoplevelse og udvikling. For at fremme dette samarbejde afholder vi som minimum to årlige forældremøder for hver træningsgruppe. Disse møder ledes af ungdomsformanden Mustafa og finder sted i begyndelsen af sæsonen i august samt efter nytår, omkring januar.
Hvordan vi arbejder med denne anbefaling:
- Faste mødedatoer:
Vi har et årshjul for forældremøderne, så forældrene ved, hvornår de kan deltage i dialogen om børnenes fodboldliv og klubbens arbejde. - Klubbens værdier og forventninger:
Forældremøderne bruges til at præsentere klubbens værdier, DBU’s børnesyn, og hvordan der trænes og planlægges aktiviteter for årgangen. Vi gennemgår også, hvad der forventes af forældrene for at sikre et positivt og udviklende miljø for børnene. - Forventningsafstemning og forældreinvolvering:
Møderne giver os mulighed for at afstemme forventninger med forældrene og opfordre dem til at være aktive deltagere, både på sidelinjen og som potentielle trænere eller frivillige. Forældre, der selv engagerer sig, inspirerer ofte deres børn til også at forblive engagerede og motiverede i en længere periode.
Ved at afholde disse forældremøder sikrer vi en åben og konstruktiv dialog, der styrker samarbejdet mellem klubben, trænerne og forældrene og skaber de bedste rammer for børnenes trivsel og udvikling i Ishøj IF.
Velkomstpakke
I Ishøj IF ønsker vi, at både nye spillere og deres forældre fra starten føler sig velkomne og velinformerede om klubbens værdier og forventninger. Ved indmeldelse modtager forældrene derfor en velkomstpakke sammen med et velkomstbrev, som introducerer dem til klubbens værdier, herunder DBU’s Børnesyn. Denne pakke sikrer, at forventningerne er tydelige fra starten – både fra klubbens side og fra familiens.
Indhold af velkomstpakken:
- Klubbens værdier og DBU’s Børnesyn:
Velkomstbrevet beskriver vores værdier og tilgang til børnefodbold, så forældre og spillere får et indblik i klubbens børnesyn og fokus på trivsel og udvikling frem for resultater alene. - Træningstider, sted og kontaktinformationer:
Vi inkluderer praktiske oplysninger om træningstider og -steder samt kontaktinformation til vigtige personer i klubben som bestyrelsen, børneudviklingstræneren og holdets trænere, så det altid er nemt for nye medlemmer at få den hjælp, de har brug for. - Forventninger til forældre og invitation til forældremøder:
Vi informerer om vores forventninger til forældrene og opfordrer til aktiv deltagelse både ved træninger og som potentielle frivillige i klubben. Derudover får forældre information om vores regelmæssige forældremøder, hvor de kan møde holdets ledere og andre forældre.
Denne velkomstpakke hjælper nye medlemmer og deres familier til en god opstart i Ishøj IF, og vi ser frem til, at alle føler sig som en del af klubfællesskabet.
Traditioner
For at styrke fællesskabet og skabe vedvarende engagement hos både børn og frivillige arbejder Ishøj IF aktivt med at etablere og vedligeholde traditioner og sociale aktiviteter på tværs af årgange og hold.
Vores initiativer inkluderer:
- Årlige sociale arrangementer for spillere
Hvert år arrangerer vi sociale aktiviteter såsom sæsonopstart, juleafslutninger, fællesspisninger og afslutningsarrangementer, der giver børnene mulighed for at danne relationer og opbygge sammenhold på tværs af hold og årgange. - Fodboldskoler og stævner
Vi afholder årligt fodboldskoler i sommerferien, og planlægger også muligheden for yderligere fodboldskoler i påske- og efterårsferien. Derudover deltager vores hold ofte i både lokale og
nationale stævner, hvilket giver spillerne nye sportslige og sociale oplevelser. - Trænerinspiration og fællesskabsarrangementer
For at styrke vores træneres engagement og fællesskabsfølelse tilbyder vi inspirationsaftener, fællesspisninger og inspirationsture. Dette giver trænerne mulighed for at udveksle erfaringer og udvikle nye idéer til gavn for børnenes træningsmiljø. - Frivillighedsdag og anerkendelse af vores frivillige
Vi værdsætter vores frivillige enormt og arrangerer en årlig frivillighedsdag, hvor vi fejrer og takker dem for deres store indsats. Dagen fungerer som en hyldest og en mulighed for at styrke båndet blandt alle, der bidrager til klubbens arbejde.
Disse tilbagevendende aktiviteter skaber en stærk klubkultur, hvor fællesskab, trivsel og sportslig udvikling går hånd i hånd, og hvor alle føler sig som en del af Ishøj IF’s fællesskab.
Inddragelse
I Ishøj IF lægger vi vægt på at inddrage vores medlemmer, både børn og frivillige, for at skabe et engagerende og positivt fodboldmiljø, hvor alle føler sig set, hørt og anerkendt.
Sådan arbejder vi med medbestemmelse:
- Inddragelse af børn i træning og kamp
Børnene inddrages aktivt i beslutninger og refleksioner både under og efter træning og kamp. Vi afsætter tid til, at spillerne kan give deres input, diskutere oplevelser og dele idéer om træningsøvelser eller spillestil, så de føler sig involveret i deres udvikling og har medbestemmelse i fodboldfællesskabet. - Uformelle samtaler og spillermøder
Gennem løbende uformelle samtaler og spillermøder har spillerne mulighed for at dele deres tanker og ønsker. Dette giver os indsigt i, hvad der betyder mest for dem og styrker relationerne mellem børn og trænere. - Løbende dialoger om trivsel og medlemstilfredshed
For at sikre trivsel og tilfredshed hos både spillere og forældre afholder vi løbende dialoger, hvor vi får feedback og idéer til, hvordan vi kan forbedre oplevelsen i klubben. Disse samtaler hjælper os med at tilpasse tilbuddene til børnenes behov og fremmer deres engagement og trivsel. - Inddragelse af trænere, frivillige og forældre
Når vi drøfter klubbens værdier og udfordringer, inviterer vi trænere, frivillige og forældre til at deltage. Derigennem sikrer vi et fælles adfærdskodeks, der styrker fællesskabet og opbakningen til klubbens retning.
Ved at skabe en kultur, hvor både børn og frivillige føler sig inddraget, støtter vi medlemmernes engagement og lyst til at være en del af Ishøj IF, hvilket styrker hele klubben og fællesskabet omkring den.
Tilbud
I Ishøj IF arbejder vi målrettet på at sikre, at alle børn får adgang til fleksible og alsidige træningstilbud, der understøtter deres udvikling og glæde ved fodbold – uanset alder, niveau eller erfaring.
- To ugentlige holdtræninger som fundament
Alle børnespillere tilbydes to faste ugentlige træninger med deres eget hold. Disse holdtræninger danner grundlaget for at bygge videre med flere træningstilbud for dem, der ønsker at udvikle sig yderligere eller spille mere. - +1 træning på tværs af køn, alder og niveau
Ishøj IF tilbyder en ekstra ugentlig træning om fredagen, som vi kalder "ISHØJ X". Denne træning er åben på tværs af køn, alder og niveau og vil fremover også inkludere deltagelse fra samarbejdsklubber, når muligt. Træningen omfatter tekniktræning, nybegyndertræning eller specifikke træningsøvelser som afslutningstræning. ISHØJ X ledes af vores børneudviklingstræner, som planlægger denne træning i samarbejde med klubbens trænere, ungdoms- og seniorspillere, der fungerer som rollemodeller og ambassadører for de yngre spillere. - Kamptilbud til alle børn
Udover træning sørger vi for, at alle børnespillere også får mulighed for at deltage i kampe, så de kan opleve glæden ved fodbold i et kampscenarie. Dette kamptilbud er en vigtig del af både udvikling og fællesskab på tværs af hold og aldersgrupper.
2+1 modellen sikrer vi, at børnene i Ishøj IF har adgang til en bred vifte af fodboldaktiviteter, hvor de kan udfolde sig, have det sjovt og styrke deres færdigheder i et trygt og støttende miljø.
DBU´S YDERLIGERE ANBEFALINGER – Fokuspunkter
Rekrutteringsplan af 0-12 år
Ishøj IF har etableret et tæt samarbejde med Get2Sport og DIF for at sikre, at vores rekrutteringsplan for spillere i alderen 0-12 år bliver indfriet effektivt og målrettet. Dette samarbejde er baseret på en fælles vision om at fremme en aktiv livsstil for børn i lokalområdet og gøre fodbold tilgængeligt for alle.
Samarbejdets Formål
- Fremme af Fodboldtilbud:
Get2Sport og DIF bidrager med ressourcer og ekspertise til at promovere Ishøj IF’s fodboldtilbud, hvilket sikrer, at børn og deres familier er opmærksomme på klubbens aktiviteter og muligheder.
Rekrutteringsaktiviteter:
Gennem samarbejdet vil vi afholde en række rekrutteringsaktiviteter, herunder:
- Fodboldskoler:
Get2Sport vil støtte os i at organisere fodboldskoler i ferierne, hvor børn kan prøve kræfter med fodbold i et sjovt og læringsrigt miljø. - Temadage:
DIF’s ressourcer vil hjælpe med at planlægge temadage, der fremhæver vigtigheden af fysisk aktivitet, hvor fodbold vil være i fokus. Disse dage vil inkludere sjove aktiviteter og workshops, der engagerer både børn og forældre. - Materialer og Uddannelse:
Get2Sport og DIF vil tilbyde materialer og uddannelse til klubbens trænere og frivillige. Dette vil sikre, at de er godt rustet til at imødekomme nye medlemmer og skabe en inkluderende og positiv oplevelse for alle deltagere. - Støtte til Forældre:
For at involvere forældre i rekrutteringsprocessen vil Get2Sport og DIF hjælpe med at udvikle kommunikationsmaterialer og informationssessioner, der forklarer forældres rolle i klubben og de muligheder, som fodbold tilbyder deres børn. - Opfølgning og Evaluering
For at sikre, at samarbejdet med Get2Sport og DIF er effektivt, vil Ishøj IF løbende evaluere rekrutteringsaktiviteterne og indsamle feedback fra deltagere. Dette vil gøre det muligt at justere og forbedre de strategier, der er indgået i samarbejdet, så de bedst muligt opfylder klubbens mål og behovene hos de lokale børn og deres familier. - Konklusion
Det tætte samarbejde mellem Ishøj IF, Get2Sport og DIF er en vigtig del af vores strategi for at indfri rekrutteringsplanen. Ved at kombinere ressourcer, ekspertise og engagement vil vi skabe en inspirerende og indbydende atmosfære for nye medlemmer, som fremmer fodbold som en sjov og aktiv fritidsinteresse for børn i Ishøj.
Førskolebørn
I Ishøj IF er vi glade for at kunne tilbyde "Tumlingebold" for børn i alderen 2-4 år. Dette fodboldtilbud har til formål at introducere de yngste børn til fodboldens verden på en sjov og motiverende måde. Vi starter op hver sommer i august, og træningen ledes af vores Børneudviklingstræner, som planlægger 2-3 træningssessioner.
- Træningskoncept
"Tumlingebold" anvender leg og bevægelse som centrale elementer i træningen. Konceptet inkluderer sjove lege, der inspirerer børnene til at udvikle deres motorik og sociale færdigheder.
Træningen foregår i et trygt og inkluderende miljø, hvor børnene kan lege og bevæge sig sammen med deres forældre. Tumlingebold er et tilbud for begge køn, og træningen foregår på tværs af køn for at fremme fællesskab og samarbejde. - Rekruttering af Forældre Trænere
For at sikre kontinuitet i træningen vil der blive rekrutteret forældre til at fungere som trænere efter de indledende træningssessioner. Dette vil ske gennem løbende opfølgning og støtte fra Børneudviklingstræneren, som vil give vejledning og sikre, at forældrene føler sig klædt på til at tage del i træningen. - Promovering
For at nå ud til så mange som muligt promoverer vi "Tumlingebold" aktivt på vores sociale mediekanaler samt på byens store Facebook-side, Vores Ishøj. Her vil der blive reklameret for åbne træninger, hvilket giver nye medlemmer og deres forældre mulighed for at deltage og opleve tilbuddet, før de tilmelder sig. - Samarbejde med Børnehaver
Vi vil også arbejde på at etablere et samarbejde med lokale børnehaver for at rekruttere deltagere til "Tumlingebold". Dette samarbejde kan være med til at øge interessen for fodboldtilbuddet blandt førskolebørn og deres forældre, og det vil give en god mulighed for at introducere børnene til sporten fra en tidlig alder. - Konklusion
Med "Tumlingebold" skaber vi et sjovt og inspirerende fodboldtilbud for børn i alderen 2-4 år. Dette initiativ vil ikke blot give børnene en positiv introduktion til fodbold, men også engagere forældre som aktive deltagere i deres børns udvikling og i klubben. Vi ser frem til en sommer fyldt med leg, bevægelse og fodboldglæde!
Samarbejde med Skoler og Børneinstitutioner om Børnefodbold
I Ishøj IF er vi dedikerede til at fremme bevægelse og aktiv livsstil blandt børnene i lokalområdet. Et centralt element i vores strategi er samarbejdet med skoler og børneinstitutioner for at skabe et engagerende fodboldmiljø, der ikke kun udvikler fodboldfærdigheder, men også øger nysgerrigheden for sporten.
Nære Samarbejdspartnere
Get2Sport, Ungdomsskolen og Kultur- og Fritidsforvaltningen i Ishøj Kommune er vores nærmeste samarbejdspartnere i denne indsats. Gennem disse partnerskaber arbejder vi hen imod at øge bevægelsen blandt børnene og rekruttere nye medlemmer til klubben.
- Get2Sport:
Get2Sport bidrager med ressourcer og støtte til at organisere fodboldaktiviteter i skolerne og børneinstitutionerne. De hjælper med at udvikle programmer, der integrerer fodbold i skolernes idrætsundervisning og tilbyder træning for både børn og pædagoger. Dette sikrer, at der skabes en sjov og lærerig atmosfære, hvor børnene kan prøve fodbold og få smag for sporten. - Ungdomsskolen:
Ungdomsskolen samarbejder med Ishøj IF for at tilbyde fodboldtræning som et supplement til idrætstimerne i skolerne. Vi inviterer skoleelever til klubben for at deltage i fodboldtræning, der fokuserer på samarbejde, fællesskab og sjov. Dette arrangement giver børnene mulighed for at opdage glæden ved fodbold og opbygge relationer til jævnaldrende i klubben. - Kultur- og Fritidsforvaltningen:
Vi har den aktive opbakning fra Ishøj Kommunes Kultur- og Fritidsforvaltning i vores initiativer. Deres støtte gør det muligt for os at gennemføre en række aktiviteter og programmer, der fremmer sundhed og trivsel blandt børnene i lokalsamfundet. Dette samarbejde sikrer, at vi kan tilbyde relevante og tilgængelige fodboldtilbud til alle børn. - Åbne Træningssessioner:
Vi arrangerer åbne træningssessioner for skolerne, hvor eleverne kan komme og prøve fodboldtræning. Disse sessioner fokuserer på leg, læring og fællesskab, hvilket bidrager til at styrke interessen for fodbold i lokalområdet. - Opfølgning og Evaluering
For at sikre, at samarbejdet med skoler og institutioner er effektivt, vil Ishøj IF løbende evaluere aktiviteterne og indsamle feedback fra deltagere og pædagoger. Dette vil hjælpe os med at justere vores tilgange og sikre, at vi imødekommer behovene hos børnene og deres familier. - Konklusion
Samarbejdet med Get2Sport, ungdomsskolen og Kultur- og Fritidsforvaltningen er en vigtig del af Ishøj IF’s strategi for at fremme børnefodbold. Gennem disse partnerskaber arbejder vi aktivt på at øge bevægelse blandt børnene, skabe nysgerrighed for fodbold og rekruttere nye medlemmer til klubben. Vi ser frem til at fortsætte dette samarbejde og gøre en positiv forskel i lokalsamfundet.
Klubhus
I Ishøj IF anerkender vi vigtigheden af at tilbyde et åbent klubhus som en del af vores strategi for at fremme en aktiv fritid for børn i lokalområdet. Et åbent klubhus giver ikke kun mulighed for spontane aktiviteter, men styrker også fællesskabet og samhørigheden blandt klubbens medlemmer.
Implementering af Åbent Klubhus
- Ressourcer og Frivillige:
Vi vil undersøge mulighederne for at involvere ressourcer og frivillige til at være til stede i klubhuset. Dette kan inkludere: - Bedsteforældre:
At engagere ældre medlemmer kan bringe værdifuld erfaring og skabe en bro mellem generationerne. - Ungdomsmedlemmer:
De unge studerende fra klubben kan fungere som rollemodeller for de yngre børn, hvilket kan inspirere dem til at deltage aktivt. - Åbning af Klubhuset:
Klubhuset åbnes af de først mødte trænere/holdledere, typisk en time før træningerne starter, hvilket giver børnene mulighed for at komme tidligt og socialisere. De sidste trænere/holdledere på dagen er ansvarlige for at lukke klubhuset. - Aktiviteter og Materialer:
Børnene kan benytte sig af i klubhuset:
Bordfodbold, bordtennis og andet sportsudstyr.
Brætspil, tegne- og maleudstyr til kreative aktiviteter.
Det vil være vigtigt, at vi lader børnene selv bestemme, hvad de ønsker at lave, for at fremme deres initiativ og kreative tænkning.
Organiserede Tiltag:
Udover de spontane aktiviteter planlægges organiserede tiltag, såsom:
- Fællesspisning:
Holdene arrangerer 3-4 gange om året fællesspisning, hvor børn og forældre kan samles og dele måltider. Det styrker båndene mellem familierne og klubbens medlemmer. - Temaaftener:
Der afholdes temaaftener med forskellige aktiviteter som PlayStation, Landskampe på storskærm eller sportsdage for at engagere børnene og skabe gode minder. - Konklusion
Ved at åbne klubhuset før og efter træning skaber vi et miljø, hvor børnene kan interagere, lege og udforske nye aktiviteter. Dette vil ikke kun fremme en aktiv livsstil, men også styrke fællesskabet i Ishøj IF. Vi ser frem til at implementere denne idé og involvere både børn og voksne i at skabe en livlig og indbydende atmosfære i klubhuset.
Sundhedspolitik for Ishøj IF
Formål:
Formålet med sundhedspolitikken i Ishøj IF er at skabe rammerne for en sund livsstil blandt klubbens medlemmer og frivillige. Vi ønsker at sikre, at børnene oplever et sundt og trygt miljø,
hvor der tages stilling til vigtige emner som tobak, alkohol og generelle sundhedsforhold.
Retningslinjer for Sundhedspolitikken
- Sundhed og Trivsel:
Ishøj IF stræber efter at fremme fysisk aktivitet og sundhed gennem vores aktiviteter og træninger. Vi vil sørge for, at alle medlemmer får mulighed for at deltage i sunde og aktive
fritidsaktiviteter.
Holdning til Tobak og Alkohol:
- Tobak:
Det er forbudt at ryge i klubhuset og på klubbens arealer. Der er opsat skilte, der tydeligt informerer om rygeforbuddet. - Alkohol:
Alkohol er ikke tilladt under træninger, kampe eller andre klubarrangementer, hvor børn deltager.
Vi har en kultur, hvor alkohol ikke er en del af klubbens aktiviteter. - Sund Kost:
Vi tilskynder til en sund kost blandt medlemmerne. Ved klubarrangementer, såsom fællesspisninger, vil vi prioritere sunde madvalg og tilbyde sundere alternativer. - Mental Sundhed:
Vi anerkender vigtigheden af mental sundhed og vil skabe et støttende og inkluderende miljø, hvor medlemmerne føler sig trygge.
Vi vil opfordre til åben dialog om trivsel og mentale udfordringer. - Sundhedsfremmende Aktiviteter:
Klubben vil tilbyde sundhedsfremmende aktiviteter og workshops, hvor medlemmer kan lære om ernæring, træning og livsstil.
Disse aktiviteter vil være åbne for alle og skal inspirere til en sundere livsstil. - Opfølgning og Konsekvenser
Klubben vil løbende følge op på sundhedspolitikken og evaluere dens effektivitet. Hvis politikken overtrædes, vil der blive taget passende konsekvenser, som kan inkludere samtaler med berørte medlemmer eller midlertidig suspendering af aktiviteter, indtil problemet er løst. - Konklusion
Sundhedspolitikken i Ishøj IF er et skridt mod at skabe et sundt og positivt miljø for vores medlemmer. Ved at følge disse retningslinjer vil vi arbejde hen imod en kultur, hvor sundhed og trivsel er i fokus, hvilket i sidste ende vil bidrage til et stærkere fællesskab og bedre livskvalitet for alle involverede.